Ambassadeur voor inclusie

Als ambassadeur voor inclusie stimuleren we de inclusieve grondhouding bij het schoolteam. We verduidelijken inclusie via verschillende invalshoeken en helpen zo inclusief onderwijs te realiseren binnen de schoolcontext. 
Verder versterken we het vertrouwen in het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Daarnaast proberen we ook de competenties van het schoolteam, in het omgaan met diversiteit en inclusie, te versterken.  

Verbinder

Als verbinder zijn we vaak een sleutelfiguur voor leerlingen, leraren, de klasgroep, ouders en externe partners. We bewaken dat iedereen actief betrokken wordt in het traject en dit steeds vanuit een gelijkwaardige positie.
We beluisteren, erkennen en waarderen alle partners in het verhaal, zonder te oordelen.
We werken intensief samen om informatie uit te wisselen en samen het handelingsgericht traject uit te stippelen.
We zoeken gezamenlijk naar het formuleren van ondersteuningsdoelen.
We werken met de klasgroep rond diversiteit.

Hulplijn

Als hulplijn bieden we tijdelijk leersteun aan vanuit fase 2 of 3 met als doel het implementeren van de redelijke aanpassingen in de school- of klascontext.
We gaan samen met leraren op zoek om redelijke aanpassingen op maat van de leerling, klas, en school te introduceren zodat de leerling maximaal kan participeren aan het klasgebeuren.
We buigen de hulpvraag van de leerkracht om naar een leervraag. We reflecteren met de leraren over hun praktijk en hoe ze dit kunnen borgen in de klas- en schoolcontext.

Professional met eigen gespecialiseerde kennis

Als expert delen we onze gespecialiseerde kennis over: inclusieve grondhouding, onderwijskundige expertise, handicap specifieke expertise en coaching.
We verdiepen en verbreden onze eigen expertise via professionalisering en versterken de leraar rond het omgaan met diversiteit en implementeer je op die manier UDL (Universal Design for Learning). Hierbij bewaken we dat de aangeboden expertise evidence-informed is. Via collegiale consultatie brengen we ook andere expertise binnen, die nodig is binnen dit leersteuntraject.
We passen de principes toe van handelingsgericht en handelingsplanmatige werken.
Eigen gespecialiseerde kennis wordt verder uitgediept via een persoonlijk ontwikkelingsplan.

Procesbewaker

Als procesbewaker werken we steeds handelingsgericht en transparant met alle betrokken partners.
Daarbij werken we handelingsplanmatig binnen alle leersteuntrajecten.
We voorzien een structureel overleg met verschillende betrokkenen en nemen hierbij een coachende houding aan.
Na onderling overleg implementeren we de afgesproken redelijke aanpassingen.
We evalueren regelmatig het leersteuntraject.
Als procesbewaker nemen we de ruimte om te reflecteren op onze rol als leerondersteuner.

Bemiddelaar

Als bemiddelaar, trachten we te waken over het geven van de juiste informatie en handelen we vanuit onze visie en regelgeving.
We onderhandelen voor een volwaardige participatie van de leerling met SOB.
We vertrekken steeds vanuit de sterktes van de leerling, leerkracht en/of het schoolteam om het leren en participeren te stimuleren.
We werken complementair en dit in functie van het versterken van de competenties van leerkrachten, ouders en leerlingen.

Scroll naar boven