De geboden leersteun kan, naargelang de leersteunvraag, leraar-, team- of leerlinggericht zijn en moet steeds maximaal voelbaar zijn tot op de klasvloer. Elke leersteunvraag vertrekt vanuit een leerling, maar de leersteun kan zowel leerlinggericht, leerkrachtgericht als teamgericht ingezet worden.  
Hierbij gaan we steeds handelingsplanmatig te werk. Dit betekent dat elke actie die de leerondersteuner onderneemt, past binnen het cyclisch proces van handelingsplanmatig werken.  
Elk traject is maatwerk waarbij we vertrekken vanuit de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling, de leervragen van de leraar en het schoolteam, aansluitend bij de klas- en schoolpraktijk.  
Het werk van een leerondersteuner in fase 2 of 3 is steeds complementair aan wat de school al doet in fase 0 en 1. De leersteun is steeds transparant voor de gastschool. Wat je doet, moet zichtbaar zijn, steeds vertrekkend vanuit de vooraf bepaalde doelstellingen in onderling overleg. Elke vorm van leersteun moet erop gericht zijn dat scholen, lerarenteams en leerlingen er op termijn sterker van worden. In het beste scenario wordt de leersteun overbodig. 

Leerlinggerichte leersteun

De acties concentreren zich op het werken met de leerling zelf. De leerling wordt ondersteund zodat hij/zij zo maximaal mogelijk kan participeren aan het klas- en schoolgebeuren. Er wordt zoveel als mogelijk gestreefd naar leersteun in de reële les-, klas- en schoolcontext.
De leersteun op leerlingniveau wordt teruggekoppeld naar de leerkracht of het team. Het is de bedoeling dat leerkrachten en teams de aangebrachte werkwijze, materialen, methodieken, tips, … implementeren. 

Leraargerichte leersteun

Leraargerichte leersteun wordt geboden:  

  • Als vorm van leersteun voor onderwijs- en leersteunbehoeften waaraan best tegemoetgekomen wordt via leersteun van de lera(a)r(en), bijv. klasmanagement, binnenklasdifferentiatie, team- of co-teaching, herstelcirkel bij conflict in de klas… 
  • In het verlengde van leerlinggerichte leersteun om de handelingsbekwaamheid van de leraar te versterken en/of om handelingsverlegenheid weg te nemen, bijv. bij structuur bieden aan een leerling met ASS, duidelijke gedragsregels stellen in de klas, universeel ontwerp van lessen (UDL: Universal Design for Learning), orthodidactische inzichten, kennis van hulpmiddelen…  
  • Voor leerlingen in het gewoon onderwijs die een HGD-traject hebben doorlopen en voldoen aan criteria ‘opmaak GC-verslag verslag’ waarvan ouders geen verslag gemeenschappelijk curriculum willen, maar die een duidelijke nood aan leersteun hebben kan de school leraargerichte leersteun aanvragen. 
School- of teamgerichte leersteun

Wanneer bij de leersteun van een leerling verschillende personeelsleden, andere leerlingen en/of meerdere externen betrokken zijn, dan kan het aangewezen zijn om meer of expliciet in te zetten op school- of teamgerichte leersteun.  

De focus van school- of teamgerichte leersteun is te groeien naar meer inclusief onderwijs, het in praktijk brengen van kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen.   

Sommige onderwijsbehoeften hebben een dermate impact dat het aangewezen is om leersteun te bieden op team- of schoolniveau. Dit kan via sensibiliseren, informeren, bronnen aanreiken, reflecteren, good practices delen, … 
 

Elke vorm van leersteun moet erop gericht zijn dat scholen sterker worden in het realiseren van inclusief onderwijs of sterker worden in het leren omgaan met leerlingen specifieke onderwijsbehoeften.  

Scroll naar boven