De leerondersteuners hanteren een handelingsplanmatige aanpak bij leerlinggerichte leersteun en een cyclische aanpak bij leraar- en schoolteamgerichte leersteun.
Handelingsplanmatig werken, is een cyclisch proces in 5 fases: beginsituatiebepaling, doelenselectie, voorbereiding, uitvoering en evaluatie en eventuele bijsturing. Die aanpak zorgt voor dynamische leersteun op maat. Leerondersteuners zetten de leersteun flexibel in, werken oplossingsgericht volgens de huidige prioritaire noden en omstandigheden. Ze besteden de nodige aandacht aan continuïteit.
Trajecten worden op inactief gezet wanneer de vooropgestelde doelen voldoende bereikt zijn in fase 2 en 3.
Dit betekent dat we leerlingen moeten durven loslaten doorheen het proces wanneer we aanvoelen dat de leerling, de leerkracht en de school hier klaar voor zijn.
Dit kadert ook binnen het proces om te streven naar meer zelfredzaamheid van de leerling en de leerkracht. Wanneer een leersteuntraject on hold wordt gezet, dan is de leerondersteuner meestal nog op de school aanwezig om de vinger aan de pols te houden. Vaak is het ook niet meteen nodig om direct aan te melden als het even wat moeilijker loopt.
De 5 fases van het handelingsplanmatig werken worden uitgebreid toegelicht op de Pro-website Katholiek onderwijs Vlaanderen: Handelingsplanmatig werken (katholiekonderwijs.vlaanderen)