Leersteuntrajecten worden opgemaakt in samenspraak met relevante betrokkenen (leerondersteuner, leraren, schoolteam, ouders, leerling, eventueel externe partners,…). De samenwerking vertrekt vanuit ieders sterkte, in verbinding en met respect voor elkaar en complementair aan elkaars werking. Handelingsgericht werken gaat uit van zeven principes:  

  1. Onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal stellen. Denk aan de instructie, de leertijd en uitdaging. 
  1. Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving: de groep, de leraar, de school en de ouders.
  1. De leraar doet ertoe. Hij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken. 
  1. Positieve aspecten zijn van groot belang. Dit gaat niet alleen om de positieve aspecten van het kind, maar ook van de leerkracht, de groep, de school en de ouders.
  1. Constructieve samenwerking tussen school en ouders.
  1. Doelgericht werken. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. De doelen worden geëvalueerd volgens de HGW-cyclus. Ze worden SMARTI geformuleerd. 
  1. De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer. 
     

Er wordt regelmatig in overleg gegaan met elkaar. Dit overleg gebeurt steeds met een vooropgesteld doel: leersteundoelen bepalen, leersteundoelen evalueren, knipperlichtsituaties bespreken, crisis-situaties,…  

Scroll naar boven