Inspirerende voorbeelden over inclusief onderwijs in de praktijk

Tijdens een studiedag op 22 november 2024 ging prof. Van Hove samen met 400 leerondersteuners in gesprek om concrete voorbeelden van goede praktijk te verzamelen. Verdeeld over 37 groepen vroegen zij zich af welke voorbeelden ook werkende praktijken waren. Prof. Em. Geert Van Hove, specialist inzake Inclusief Onderwijs (UGent en de VUAmsterdam) ging met hen mee aan de slag. Deze voorbeelden zijn tijdens het voorbije schooljaar verder uitgeschreven en onderbouwd met wetenschappelijke inzichten en gegroepeerd volgens vier dimensies: structureel, fysiek-materieel, ICT en relationeel.

Prof. dr. Geert Van Hove is een gerenommeerd expert in inclusief onderwijs en disability studies aan de Universiteit Gent. Hij geniet internationale erkenning en heeft een duidelijke visie op inclusie als recht én praktijk.

Lise Dutoo nam de eindredactie van deze uitgave op zich. Zij werkt fulltime als leerondersteuner in het leersteuncentrum West.
Daarnaast is zij in bijberoep actief als kindertherapeut en studiebegeleidster in de praktijken ‘De Schakel’ in Passendale en ‘Expeditie’ in Gullegem. Zij bracht vorige schooljaar het boek ‘Inclusief denken inclusief doen’ uit bij ACCO.

Eline Lauwers werkte de illustraties uit. Zij is actief als leerondersteuner binnen het Leersteuncentrum Zuid, is mama van twee kinderen en heeft een creatieve inbreng in het geheel.

Dit werk toont aan dat inclusief onderwijs geen verre droom is, maar een dagelijkse realiteit in de klas en de lerarenkamer, op de speelplaats én tijdens oudercontacten.

De Katholieke Leersteuncentra West-Vlaanderen (KLSCWVL) geloven in de groeikracht van elke leerling én in de onderwijskracht van elke leraar. Inclusie betekent onder andere: actief ruimte maken zodat ieder kind, ongeacht achtergrond of noden, volwaardig kan meedoen.

Hieronder kan de de publicatie lezen en/of downloaden.

Scroll naar boven