Kompas naar inclusief onderwijs

Als katholiek leersteuncentrum geloven we in de kracht en groeikansen van iedereen.
Vanuit een verbindende samenwerking gaan we voor een inclusieve school als fundament van een inclusieve samenleving. Deze kernwaarden zijn ons kompas.

Kernwaarden

Verbindend samenwerken
Met een gemeenschappelijk doel voor ogen zoeken we naar optimale leerkansen voor de leerling. Dit doen we vanuit gelijkwaardigheid, met wederzijds respect voor elke partner en erkenning van diversiteit in open dialoog met alle partners. Verbondenheid is de sleutel tot het uitzetten van een flexibel, krachtig en creatief leersteuntraject.
We werken actief samen met het schoolteam, de leerling, de ouders, het CLB, de pedagogische begeleidingsdienst, het buitengewoon onderwijs en andere externe partners.

Groeikansen
We vertrekken vanuit kansen en mogelijkheden voor elke leerling, elke leraar, elk schoolteam.
We streven naar maximale ontplooiing, leerwinst, welbevinden, zelfredzaamheid en volwaardige participatie van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Samen met leraren en schoolteams gaan we de uitdaging aan om de inclusieve grondhouding te versterken en om verder te groeien in vaardigheden en kennis over specifieke onderwijsbehoeften.

Kracht – Bekwaamheid
We zien de realisatie van inclusief onderwijs als een professionele uitdaging.
We erkennen de professionele deskundigheid van het schoolteam en de ervaringsdeskundigheid van de ouders. We bundelen de krachten om een omgeving te creëren die elk individu verwelkomt en ondersteunt.
Als multidisciplinair team zetten we onze expertise in op maat van de leerling, de leraar en het schoolteam.
Door voortdurende professionalisering verdiepen en versterken we onze handicap-specifieke en onderwijskundige expertise, en groeien we in bekwaamheid op vlak van coaching en inclusie.
Onze flexibiliteit stelt ons in staat om dynamisch, procesgericht, creatief en innovatief te werken. Zo voldoen we niet alleen aan de behoeften van vandaag maar willen we ons ook voorbereiden op de uitdagingen van morgen.

VOORSTELLING VISIETEKST 14 JANUARI 2025

Op 14 januari mochten we met trots onze nieuwe visietekst de wijde wereld insturen.
De visietekst van de VZW Katholieke Leersteuncentra werd feestelijk voorgesteld aan alle leerondersteuners, onze bestuurders, onze scholen gewoon onderwijs die bij ons aangesloten zijn, de pedagogische begeleidingsdienst, het CLB en de collega's van het buitengewoon onderwijs en de specifieke leersteuncentra.
Onze voorzitter, Jan Loosveld, richtte een warme dankjewel naar iedereen die zijn steentje bijdraagt aan het realiseren van inclusief onderwijs.
Bruno Vanobbergen nam ons mee in zijn inspirerend verhaal richting de inclusieve horizon. Een inclusief schoolsysteem voor iedereen waarbij alle kleine puzzelstukjes het grote geheel zullen vormen.
Karl Mortier verzorgde live de visuals van alle toespraken. Zo hebben we een blijvende herinnering aan deze inspirerende avond.

We sloten de avond feestelijk af met een glaasje en ruimte om met elkaar in verbinding te komen.
Wij klinken alvast op een hoopvol, inspirerend jaar waar inclusieve succesverhalen een plekje mogen krijgen.

https://www.facebook.com/karl.mortier
https://www.karlmortier.be/karl-tekent

Scroll naar boven